Proces pozycjonowania

Pozycjonowanie serwisów w wyszukiwarce Google – wskazówki, dobre praktyki.

Etap 1 – planowanie

  • Ponieważ wyszukiwarki uwzględniają nazwę domeny w indeksie zadbaj o dobrą nazwę domeny. O ile to możliwe i uzasadnione dobrze, aby domena zawierała słowo kluczowe, frazę, dla której serwis będzie pozycjonowany.
  • Zaprojektuj dobrą nawigację po serwisie i możliwie płaską strukturę serwisu tak, aby najważniejsze informacje były dostępne na stronie głównej i w drugim poziome (podstrony) a te mniej istotne w głębi struktury serwisu. Dobrze umieszczać najważniejsze informacje w górnej części strony. Zadbaj o dobrą nawigację oraz o tekstowe menu (zamiast graficznego), które jest istotne z punktu wwiedzenia widzenia robota google.
  • Zastanów się nad wyborem odpowiedniego CMSa do zarządzania stroną. Niektóre z dostępnych CMSów jak np: WordPress dbają o wiele niuansów technicznych, które są zauważalne przez wyszukiwarki i wspierają proces pozycjonowania. Dzięki temu będziesz mógł skoncentrować się nad aktualizacją treści i multimediów na Twojej stronie a nie na technicznych aspektach przydatnych przy pozycjonowaniu.
  • Zadbaj o dobry hosting. Stała dostępność strony i szybkość ładowania podstron ma znaczenie w momencie indeksowania serwisu przez roboty googla. Polecamy usługi np.: firmy home.pl
  • Zadbaj o porządnie wykonaną, zgodną ze standardami i zoptymalizowaną pod pozycjonowanie stronę. Wykonanie przeładowanej grafiką, animacjami strony, którą później będziemy chcieli pozycjonować często jest wyrzuceniem “pieniędzy w błoto”.
  • Zidentyfikuj grupę docelową lub grupy docelowe, których odwiedziny chcesz pozyskać. Pozwoli Ci się to skoncentrować na właściwych działaniach, co zdecydowanie przełoży się na większą konwersję. Pozyskiwanie ogólnego ruchu na stronę, przypadkowych internautów podnosi tylko licznik odwiedzin nie przekładając się na ilość zleceń, zamówień, zapytań ofertowych itp.
  • Znajdź czas na przeanalizowanie swojej bezpośredniej konkurencji, oceń ich poziom zaawansowania i strategię pozycjonowania. To co jest dla nich ważne i jest wynikiem ich strategii być może odczytasz w nagłówku źródła ich strony.
  • Ustal i zapisz słowa kluczowe, frazy, którymi przypuszczasz posługują się twoi potencjalni klienci w wyszukiwarce google których chcesz pozyskać na stronię. Dostępne narzędzia (np: Google Adwords) pomogą Ci w wyborze właściwego zestawu. Jeśli Twoje produkty i usługi mają charakter lokalny, lub regionalny, nie zapomnij o wykorzystaniu ich w frazach kluczowych. W procesie pozycjonowania skup się tylko na kilku najważniejszych frazach kluczowych (np.: trzech) i bądź konsekwentny w ich stosowaniu.

 

Etap-2 Budowa i uruchamianie serwisu zoptymalizowanego pod Googla

  • Opracuj odpowiednie znaczniki meta w nagłówku strony. Wprowadź odpowiednie tytuły dla stron wraz z ich opisami, słowami kluczowymi i frazami. W przypadku WordPressa zainstaluj i skonfiguruj odpowiednią wtyczkę SEO.
  • Content is king. Wypełnij stronę informacjami dbając o umieszczenie ustalonych słów, fraz w treści oraz ich odpowiednie nasycenie. Pamiętaj, czym więcej wartościowej, unikalnej treści tym lepiej. Oczywiście treść musi być spójna ze strategią pozycjonowania.
  • Wprowadzając treści na stronę pamiętaj o odpowiednim formatowaniu tekstów, stosowaniu pogrubień, wyróżnień z wykorzystaniem odpowiednich znaczników HTML.
  • Zadbaj o odpowiednie nazwy plików graficznych jakie będziesz umieszczał na stronie. W przypadku długich nazw zalecamy stosowanie myślników “-” zamiast podkreśleń czy innych separatorów np: tanie-pozycjonowanie-stron.png.
  • Stosuj alternatywne opisy zdjęć (atrybut ALT). Jest to tekst, który pojawia się po najechaniu kursorem myszy na zdjęcie oraz wyświetla się, gdy w przeglądarce wyłączone jest pokazywanie grafik i zdjęć. Ten atrybut jest przydatny dla robotów wyszukiwawczych, które póki co nie rozpoznają co jest na zdjęciu i traktują ten znacznik jako informację o zawartości którą indeksują. Dlatego warto używać w tym atrybucie nie tylko samego opisu zdjęcia ale także wybrane słowa kluczowe.
  • Stosuj dobrze skonstuowane i przemyślane linki wewnętrzne uwzględniając słowa kluczowe w anchor tekście linka.
  • Zastanów się nad odpowiednim linkowanie do stron zewnętrznych i optymalizacji linków wychodzących (atrybut rel=”nofollow”).
  • Co szczególnie ważne zadbaj o przyjazne linki np: http://www.twojastrona.pl/fraza-kluczowa zamiast np: http://www.twoja-strona.pl/index.php?id=1332&art=pozycjonowanie;warszawa=wp&d=seo123. Z pomocą przyjdzie mod_rewrite.
  • Zadbaj o dostępność odpowiedniego pliku robot.txt na serwerze, dzięki któremu możliwe jest określenie sposobu indeksowania treści w witrynie przez wyszukiwarki.
  • Zadbaj o konfigurację obsługę błędów zgłaszanych przez serwer WWW, szczególnie o obsługę błędu 404- HTTP 404 lub Not Found.
  • Zadbaj o obsługę przekierowania 301 “Moved Permanently”. Ustal czy pozycjonujemy adres domeny z www czy bez www a następnie ustaw odpowiednią regułę w pliku .htaccess.
  • Zainstaluj odpowiednie skrypty, narzędzia, wtyczki pozwalające na monitoring ruchu twojej strony, analizę odwiedzin lub takie, które będą dostarczały Ci wskazówek pomocnych przy optymalizacji witryny pod kątem pozycjonowania.
  • Przetestuj dokładnie stronę i sprawdź czy wszystkie linki działają prawidłowo.
  • Przygotuj mapę strony (w przypadku WordPressa zainstaluj i skonfiguruj odpowiednią wtyczkę) oraz zgłoś ją np: za pomocą narzędzi dla webmasterów udostępnianych przez Googla. Mapa witryny informuje Google o stronach w witrynie, których czasami poprzez normalne indeksowanie nie zostały by odnalezione.

Etap-3 Zdobywanie linków zewnętrznych
Zdobywanie linków zewnętrznych do pozycjonowanej strony to po optymalizacji serwisu drugie najważniejszym działanie w proces pozycjonowania strony. Zadbaj aby zdobyć jak najwięcej wartościowych linków do Twojej strony, najlepiej z stron o podobnej tematyce do Twojej.

  • Zarejestruj stronę w katalogach internetowych o wysokim Page Rank i przejdź do kolejnego etapu jakim jest pozyskiwanie wartościowych linków do Twojej strony,
  • Możesz rozważyć zakup linków stałych lub rotacyjne (SWL) w różnych serwisach i katalogach internetowych. Niestety z pk.widzenia google jest to zabronione ale w pewnych sytuacjach konieczne jest podjęcie ryzyka dla trudnych fraz;
  • Napisz kilka artykułów pod pozycjonowanie (copywriting) zgodnych z tematyką pozycjonowanej witryny, zawierających odpowiednie linki i zadbaj o umieszczenie ich w serwisach typu presell pages. Możesz skorzystać z dedykowanego oprogramowania, które zrobi to automatycznie;
  • W przypadku bardzo konkurencyjnych fraz konieczne może będzie stworzenie tematycznych serwisów wspierających tz. Zaplecze ale to już są bardziej zaawansowane tematy które możesz zlecić nam;

 

Etap-4 monitoring i optymalizacja strategii pozycjonowania.